Tam je ještě další moment... Ryan Dancey o tom jednou mluvil a to je přesun rovnováhy sil mezi DM a hráčem, který udělalo D&D 3e oproti AD&D. V D&D 3e má hráč v rukou víc moci (resp. DM méně), protože má pod kontrolou všechny relevantní informace pro optimální rozhodování v dané situaci. Ví, co se stane když udělá tohle nebo tamto, zatímco v AD&D měl část oprav pod kontrolou DM a tak hráči jednali víc pasivně...
Ačkoliv uznávám, že atmosféricky to má něco do sebe vrací to zpět částečně tuhle rovnováhu sil a hráči nemají všechny iformace relevatní pro optimální rozhodování - což je záruka, že minimálně takových 20% takticky vyladěných hráčů bude vyloženě dráždit, dalších 20% to nějak rozchodí, 20% to nějak zužitkuje a zbytek to vezme stoicky.
Ale mně si nevšímejte, já mám v poslední době vůbec pocit, že se na D&D začínám dívat jinýma očima než třeba tři, čtyři roky dozadu, kdy bys měl můj bezvýhradný souhlas s tímhle počínáním. Teď jsem k tomu víc skeptický.